بررسی مفهوم تجلّی و انواع آن از دیدگاه ابن عربی
نویسندگان
چکیده
مبحث تجلّی از مباحث مهمِ عرفان اسلامی به شمار می رود. ابن عربی از بزرگ ترین عارفانِ اسلامی است و وی را بنیان گذار عرفان نظری دانسته اند. به همین دلیل، در این پژوهش، انواع تجلّی از دیدگاه ابن عربی بررسی شده و تعبیرها و برداشت های مختلف شارحانِ آثار ابن عربی از مبحث تجلّی و انواع آن، مورد مطالعه قرار گرفته است. به طور کلّی، ابن عربی تجلّی را به دو صورتِ «فیض اقدس» و «فیض مقدّس» می داند؛ صورت هایی که از دیدگاهی دیگرْ «تجلّی ذاتی» و «تجلّی اسمایی» نامیده می شود. همچنین در این مقاله، انواع دیگر تجلّی از دیدگاه ابن عربی بررسی شده است؛ تجلّی هایی مانند تجلّی جلال و جمال، قرب و بُعد، ذاتی و اسمایی، قرب و شهادت، فیض اقدس و فیض مقدّس، و تجلّی جن، بشر، فرشته و نیز تجلّی انکا
منابع مشابه
بررسی مفهوم تجلّی و انواع آن از دیدگاه ابنعربی
مبحث تجلّی از مباحث مهمِ عرفان اسلامی بهشمار میرود. ابنعربی از بزرگترین عارفانِ اسلامی است و وی را بنیانگذار عرفان نظری دانستهاند. بههمین دلیل، در این پژوهش، انواع تجلّی از دیدگاه ابنعربی بررسی شده و تعبیرها و برداشتهای مختلف شارحانِ آثار ابنعربی از مبحث تجلّی و انواع آن، مورد مطالعه قرار گرفته است. بهطور کلّی، ابنعربی تجلّی را به دو صورتِ «فیض اقدس» و «فیض مقدّس» میداند؛ صورتهایی که از دید...
متن کاملبررسی تطبیقی انواع عشق عرفانی از دیدگاه ابن عربی و جامی در بهارستان
بهارستان جامى (817- 898 هـ.ق) کتابى محتوی حکایات و اندرزهاى اخلاقى به نثر ساده و مسجع آمیخته با نظم است که در سال (892هـ.ق) نوشته شدهاست. جامی این اثر تعلیمی و اندرزی را به تقلید از گلستان سعدی نگاشته است. روضۀ پنجم بهارستان جامی در تقریرعشق و حال عاشقان است. محیی الدین بن عربی (560- 638هـ.ق) از عرفای بزرگ اهل اندلس است که اساس مشرب عرفان او حُب و عشق است. در پژوهش حاضر، با تکیه بر روش توصیفی-...
متن کاملتجلی زن در اندیشه ابن عربی
دربارة خلقت، نقش و جایگاه زن در هستی نظرات مختلفی ارائه شده است وبطور کلی،بحث پیرامون شخصیت زن و تفاوت یا برابری بین زن ومرد به بلندای قامت تاریخ انسان است. تمام شرایع آسمانی و مکاتب بشری در مورد زن حساسیت نشان دادهاند و موضع گرفتهاند ولی مهم این است که چه کسی و چه مکتبی در این خصوص به واقعیت رسیده است.آنچه به جرأت می توان گفت این است که:نظرات ابن عربی در مورد زن ازدیدگاه عرفانی مفصل ترین و د...
متن کاملرحمت از دیدگاه ابن عربی
رحمت بر دو نوع است : رحمت عام ( رحمت امتنان ) که همه موجودات را از آن حیث که وجود دارند فرا می گیرد ؛ چه خیر باشد چه شر و چه ، چه طاعت باشند و چه معصیت . رحمت خاص ( رحمت وجوب) که خداوند بر خود واجب نموده و بر کاینات بر طبق اعیان ثابته شان و بر انسان ، علاوه بر آن بر طبق اعمالش عطا می کند. قلب انسان کامل هر چند که با رحمت ایجاد شده ولی چون همه اسما و صفات الهی را در خود متجلی می سازد ، فراگیرتر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات عرفانیناشر: دانشگاه الزهرا
ISSN 9384-2008
دوره 3
شماره 6 2013
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023